sangoescamlaos.reismee.nl

Welkom op mijn Reisblog!

Sabaidi,
Suostei,

Donderdag 25 juli 2019. België kreunt onder een ongekende hittegolf. Een memorabele dag, mag je dus wel zeggen. Stiekem hoop ik een beetje op een nieuwe editie hiervan dit jaar. Al weet je in dit apenlandje maar nooit. Ik neem alvast geen risico. Mijn eerste – en hopelijk niet laatste – zomer van dit jaar begint dit jaar voor mij op zondag 8 maart. Op 9 maart eigenlijk. Want die eerste dag wordt het nog even klappertanden daar hoog in de lucht. Een jaartje zonder ‘jaarlijkse’ reis. Het kan blijkbaar. Aangenaam kon ik het wel niet noemen. Een soort van ‘fantoompijn’ zou je het kunnen noemen. Maar figuurlijk dan. Mijn armen en voeten hangen er nog allemaal netjes aan. Nu toch nog. Maar méér hierover verder in dit verslag. Tijd dus om de opgelopen schade in te halen. Niet één, maar twee landen komen deze keer aan de beurt. Dit alles netjes samengeplooid in een drietal weken. Het zal een rush worden door twee landen waar de tijd even heeft stilgestaan. Maar twee landen met een historisch verleden om ‘U’ tegen te zeggen. En waar alweer een taaltje zal gebrabbeld en geschreven worden die mijn tenen zullen doen krullen. En mijn haar. Door de warmte. De vochtigheid ook wel. Het kan mij geen zak schelen.

Ik kan nog wel even rond de pot blijven draaien. Al is het woord ‘pot’ – de naam ‘Pol Pot’ eigenlijk - hier niet eens zo slecht gekozen. De Cambodjaanse Hitler, zeg maar. De freak die enkele decennia geleden een ongekend schrikbewind heeft gevoerd in mijn 2de bestemming. Woorden als “genocide”, “de Rode Khmer” en “The Killing Fields” klinken u ongetwijfeld bekend in de oren. Een dieptepunt in de plaatselijke geschiedenis. Hij heeft er zijn sporen danig achtergelaten. Zelfs nu nog. En landmijnen. Die ook. Zo’n 6 miljoen zouden er op vandaag nog liggen. Verspreid over het land. Ik hoop u over een kleine maand dus niet te hoeven te vertellen hoe die bewuste ‘fantoompijn’ dus aanvoelt… Al is er volgens de boekskes eigenlijk weinig reden tot bezorgdheid of paniek. Ik citeer : “Als men als toerist op de voorgeschreven paden blijft, kan er weinig gebeuren.” Ik vind ze wel. Die voorgeschreven paden. Ook al ben ik geen toerist. Maar een reiziger. Hoe vaak moet ik het nog zeggen… Enfin.
Maar geen dieptepunt zonder hoogtepunt: het wereldberoemde 12de-eeuwse tempelcomplex Angkor Wat. Dat zou het moeten worden. Nog zoiets dus om naar uit te kijken. Iets met muziek en oren… Me happy. Maar da's pas voor het allerlaatste traject van de reis.

Cambodja dus. Dat is het geworden. Of Kampuchea voor de gelegenheid. Anders blijf ik – na Cuba, China en Costa-Rica - toch maar weer hangen bij die 3de letter uit het alfabet. En geen 2de bestemming, zonder 1ste. Ik sla eerst mijn vleugels uit in Laos. Het land waar alles lekker chill en relax zou moeten zijn. In voorwaardelijke wijs. Want buurland van China. U weet wel: iets met Corona ofzo. Ik kan dat woord niet meer horen. Maar écht niet hé. Neerschrijven lukt nog net. Hoedanook : op dit eigenste ogenblik geen melding van geannuleerde vluchten. So far, so good. Nu moeten ze er ook niet meer mee afkomen. Er is geen ruimte voor een plan B in mijn koppeke. En voor doem- of rampscenario's al helemaal niet. Laos dus : een paradijs voor de natuurliefhebbers zowaar. Vandaar wellicht ook dat je er met ‘kip’ moet betalen. De plaatselijke Euro’s welteverstaan. Niet de beestenboel.

Zo, u bent weer helemaal mee. U weet intussen wat u te doen staat? Gegevens achterlaten op de mailinglijst en vanaf dan lekker meegenieten. En laat ons er vooral geen monoloog van maken. Uw stem telt ook. Vanzijneigens da.

Leuk dat je met me meereist!

Groetjes,

San

Reacties

Reacties

Marianne

Alé hopla ! Daar gaat ze dan weer. Corona of niet (ik weet dat je dit woord zo graag hoort :-)
Dankjewel dat ik alweer tot de elitetroepen mag horen om je avonturen mee te mogen volgen. En als we hier in quarantaine zouden vliegen, dan zal jij ongetwijfeld wel wat spanning en passie in ons leven brengen. Ik volg je op de voet. Tussen vier muren of niet. Keep it safe !

Lotte

Hela San!

Beloof ons 1 ding... wees voorzichtig !! Maar ook : geniet ten volle. Ik kijk al uit naar je verhalen

Dikke zoen

Carolus van langs de vaart

Tante San, moge deze reis even memorabel zijn als alle andere gekleurde zones op je scratch map. Memorabel, niet omdat je als reiziger kennis gemaakt hebt met een verstopte plofdoos of Covid-19, maar memorabel omdat er super ontmoetingen hebben plaatsgevonden, omdat kleuren, geuren en gebeuren onvergetelijk waren. ‘t Amusement!

Spiderman

Hey San,
Wat ben ik blij dat ik weer zal kunnen genieten van jou reisverhaal!
Zoals je weet was ik enige tijd ook in Cambodja en ik zal je zeggen, het is een land met grote tegenstellingen.
Cambodja is een een zéér arm landen weliswaar met een rijke cultuur.
Het land heeft als hoogtepunt Angkor Wat, maar Ankor Tom en Bayon moeten hier zeker niet voor onder doen. De To Prom tempel waar de reusachtige bomen de tempel in bedwang houden, heeft bij mij de grootste indruk nagelaten. Hier heeft de natuur teruggenomen wat de mens hem ooit ontnam!!!
En dan de Killing Fields. Dit is een stukje geschiedenis die aan jou reis niet mag ontbreken. Als je dan bedenkt dat deze gruwel zich nog maar zo kort geleden afspeelde, dan zal voor jezelf kunnen besluiten dat je in het aards paradijs geboren bent.....
5 hahaaa..., mijn schrijftalent komt ook naar boven!
Geniet ervan globetrotter!
Spider Xx

Vincent

Allez, ik kijk al uit naar dat beetje zon en virtuele warmte dat je naar hier zal brengen ! Veel plezier en voorzichtig é!

Bibinobie

Schitterende reisbestemming! En ik weet uit ervaring het smaakt vlug naar meer, dat reizen. Geniet er vooral van en laat ons maar meegenieten, in de eerste plaats van je prachtige schrijfsels en in de tweede plaats van alles wat je dagen daar kleurt! Go Girl! x

Karen

Altijd weer fijn om jouw reisverslagen te lezen, ik kijk er naar uit. Geniet Sandra!!!

jezus

Het is dus weer zover... ik word straks weer even 'enige' (toch aanwezige) dochter voor ons ma. Bij deze zal ik jouw opdracht aanvaarden om MINSTENS 2 x per week te controleren of 'ons ma' nog leeft. Nu ze 'in haar kot' moet blijven van Maggy, zal dit gelukkig iets makkelijker gaan want ik zie het niet zitten om langs kaartingen en bowlingen en koffiekletjes op zoek te gaan om ze op te sporen en na te gaan of ze nog in goede gezondheid is. Ik mag er ook niet aan denken dat ze C..... krijgt (durf het niet uit te spreken) want hoe zou ik jou hiervan dan moeten verwittigen? Ik mag het woord zelf al niet meer uitspreken. Als het 'zover' is, zal ik van de 'Chinese griep' spreken, deal? dat klinkt al veel normaler om mee opgezadeld te zitten. Ik duim dus dat ons ma niet geveld wordt door de Chinese griep. Voila, verder geen specifieke taakjes gekregen (ik denk dat je al jouw kamerplanten naar de creche zal doen) of toch: ook enkele keren met jouw voiture rondrijden zodat hij na 3 weken nog wil starten. 't Is maar een woord, dus wie vanaf maandag jouw wagen tegenkomt: is zéker niet omdat de reis geannuleerd is, maar omdat ik onmiddellijk en plichtsbewust begonnen ben met mijn opdracht, zo ben ik nu eenmaal. En oh, ja, ik probeer erop te letten dat er nog voldoende nafte is zodat je na terugkeer nog tot in Brugge geraakt. Meer kan ik er echt niet bij nemen.
Enfin, zorg voor al jouw gerief zodat ik met niets moet achternareizen want ik zal het véééél te druk hebben met taakjes en met de 'ideale dochter' spelen, maar voor 3 weken moet dit wel lukken.
Heeel veeel plezier! Ik zal ondertussen voor al jouw neefjes en nichtje zorgen en dan horen we je heel snel na aankomst hopelijk even, anders weet ik nog niet zo direct wanneer ik Alain Remue moet inschakelen, ik zal dit ondertussen eens opzoeken.

jezus

Tackskes

Wij reizen met veel plezier met je mee vanuit het landelijke O!

Guido

Zat waarschijnlijk in een braziliaanse winterslaap, alhoewel het hier zomer is, toen ik nu pas lees dat je er weer vanonder trekt. Hou je goed, blijf op de goede wegen, kwestie van geen voet te verliezen en hoorde maar weet niet of het waar is dat er ergens een legende is met de kip en de gouden eieren, zo zou je niet met een dikke portefeuille kippen hoeven rond te lopen. លាហើយ.

Ellis

Hey tanteke
Ik ben er deze keer vroeg bij met een berichtje te plaatsen. Ik ben blij te horen dat alles daar naar wens is en dat je je al amuseert. Hier is het ook super tof . Deze week is themaweek van honderd dagen van start gegaan. Een jammerpunt is dat de directeur niet zo happy is met themaweek . Maar ja toch doen we voort . We missen je al . Ik zal zeker goed zorgen voor oma en ik zal eens vragen dat ze morgen of een andere dag naar mij langs komt zodat ik haar kan leren hoe ze een berichtje op het forum moet zetten. Ze moet natuurlijk ook op de hoogte zijn van al jou super toffe verhalen. Voor de rest is het ten huize Vincke prima. Jezus maakt zoals altijd super lekker eten voor mij. Ik heb al gezien dat ze al een opstel heeft geschreven op je forum. Je zal veel leeswerk hebben. Hopelijk lezen we nog super toffe verhalen van jou . Geniet nog van je reis en zorg dat je geen corona meebrengt.
Xxx
Ellis

Nancy

San,
Ge zijt nog maar vertrokken en 'k geniet nu al van jou berichten ! Ooit al aan gedacht om een boek te
' schrijven ' ? Ik zal ze verder blijven lezen... geniet ! ! !
Groetjes.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!