sangoescamlaos.reismee.nl

De handdoek en de ring ?

Woensdag, 18 maart. Grote dag : ik mag op buitenlandse reis vandaag. Mijn doel: Laos inruilen voor Cambodja. Een beetje op schoolreis dus, maar voor grote mensen dan. Met de nodige kriebels in de buik. Want aan zo'n grenspost blijft het toch altijd wat spannend. Zeker nu, want “COVID-19” is zowat de meest uitgesproken term onder de backpackers. Allerhande onheilspellende verhalen doenhier al dagenlangde ronde : gesloten landsgrenzen, geannuleerde vluchten,dreigendelockdown, 
Met vijf verschillende nationaliteiten wagen we onste voetaan de grote oversteek. Het angstzweet breekt ons haast uit. Het is nu echt wel niet de moment om een koortsaanval te krijgen... Enkel de 2 Fransen worden teruggefloten. Zij zijn niet langer welkom in Cambodja. Ik heb mĂ©Ă©r geluk. De Belgen blijven nog onder de radar, zo blijkt. Geen koorts ook. Groen licht zowaar. Ik vlucht naar buiten, zonder omkijken, vooraleer ze zich bedenken.Pfieww... ?Welgeteld 30 dagen mag ik hier mijn tentje opslaan, vooraleer ik het land - officieel - uitgebonjourd word.Maar alsik mijn mailboxmet dringende oproepen vanBuitenlandse Zakenen de Belgische Ambassade moet geloven,keer ik liever nog gisteren dan vandaag naar huis. Bende spelbrekers. Voor zover dus mijn vreugdedansje. En voor zover ook de theorie. Begin dat hier maar ne keer in de praktijk te regelen...

Eerlijk? De goesting is er meer dan ooit om dit tot het bittere einde vol te houden. Nondedju zeg. En nĂłg eerlijker? Defunis er wel wat van af. Reizen zouchillmoeten zijn. Alleen maar blije gezichten. Onze grootste zorg zou enkel mogen zijn of we factor 15 of toch misschien best 20 op ons westersvellekemoeten smeren. Nu zie je enkel maar stresskippen. Kromgebogen boven hun GSM. Om mails te checken. Om reservaties tecancelen. Om last-minute de hele planning weer om te gooien. Om nieuws-sites af te schuimen, op zoek naar wat bruikbare info. En klopt die info dan wel ? En het is ook niet simpel om de ernst goed in te schatten. Vanop afstand al helemaal niet. Tot u spreekt precies een telewerker. Ik ben helemaal mee met mijn tijd. En dan elke morgen weer die mini-hartaanval bij het checken van deBelgischegazet: wat is 't nĂș weeral ? Ze lezen hier in Cambodja ook wel die gazet, hĂ©! En ze volgen hier ook met de nodige argwaan wat zich op Europese bodem afspeelt. Na de Chinezen, zijn de Europeanen nu de boeman. 't Moest er ooit van komen. Enfin. De gal is eruit gespuugd. 't Moest er ooit ook van komen.

Positieve noot: ik zit alvast inCambodja,het land van waar mijn terugvlucht vertrekt.Op advies van reisorganisatieConnections: rond de deur blijvenin afwachting van nieuws over een vervroegdevlucht.De stad van waar die vluchtzou moeten vertrekken,SiemReap,aan dat traject begin ik subiet. Ook al was dit pas voor volgende week gepland. Toch al een kleine knoop doorgehakt dus: de plannen voor de rest van het land liggen in de vuilbak. Zelfs niet eens tot in de vriezer geraakt. Is dat erg? Nee. Jammer? Dat dan weer wel. ZĂł ver zijn we dan toch in elk geval. Wachten op een definitieve nieuwe vertrekdatum. Wellicht niet meer dit weekend. Mogelijks wordt het maandag. Maar 'jullie' slapen als ik wakker ben en omgekeerd. Dus dat duurt wel even. Een hoop administratie en over en weer gebel om al bij al een paar dagen vroeger naar huis te kunnen komen.Maar ik bendusstand-by. U vraagt, wij draaien. In afwachting zweten we het hier wel uit. Letterlijk en figuurlijk. Ik heb het graag warm. Dus dat komt dan weer goed uit.

Wat ik me intussen afvraag. Als ik thuis mijn colĂšre op iemand zou willen uitwerken, op hoeveel mensen tegelijk mag dat dan? En hoe ver moeten we dan van mekaar af staan? Kletsen uitdelen mag ook niet, zekerst? Of met een handschoen? Bokshandschoen ?

San

Reacties

Reacties

Your favorite callgirl

Hey globetrotter
Raadseltje voor jou...
Heel het land zit gezellig (?) thuis, maar wat is er een ‘essentiĂ«le’ dienst?
Bij welke organisatie organisatie is thuiswerk niet mogelijk?
Tip: de eerste letter is dezelfde als van het land waar jij nu zit. De laatste letter is de eerste letter van de vloek die eindigt op ‘iljaar’.
Maar misschien is dat op termijn nog niet zo slecht. De verhalen van opperste verveling, de domste challenges, de familieruzies doen meer en meer de ronde.
Wij gehoorzamen netjes aan de ‘social distancing’, met de handgel en een doos papieren zakdoekjes naast ons. Elk in zijn eigen afgebakend territorium. Hopelijk haalt dit alles iets uit en kunnen we binnen enige tijd zonder veel erg terugblikken op deze periode met iets van:’Weet je nog, toen we in lockdown zaten?’ Ah nee, we mogen het zo niet noemen...
Heel jammer voor jou dat je reis deels in het water valt. Maar als dit een troost is, je bent de enige niet. Veel plannen worden nu voor onbepaalde tijd uitgesteld of gecanceld. Raar toch, hoor...
Sandraatje, probeer toch nog van je laatste tijd daar te genieten en kom dan veilig en gezond thuis!
X

Elke

Hej Sandra ik moest net terug denken aan het bier festival in Brugge waar we nog dachten met straffe biertjes het virus weg te houden ?. Wie had toen gedacht dat er zo'n maatregelen zouden aankomen..We leven precies in een film als je nu door de straten loopt, tis echt surrealistisch. In ieder geval wens ik je een veilige reis naar huis en hopelijk heb je toch wat kunnen genieten van je reis!
Take care!

Yvette

Geniet nog maar van je reis zoveel je kan, want we leven hier in een onwezenlijke wereld. Bijna niemand op straat, geen verkeer op de weg, bossen afgesloten enz...

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!